Top Tien Tips voor maatschappelijke organisaties om aan te sluiten met hun activiteiten bij December Geefmaand:
- Denk na over het doel dat je hebt tijdens de campagne. Wat wil je bereiken, welk resultaat wil je behalen?
- Benoem wat realistisch is en welke voorwaarden nodig zijn om het gestelde doel te halen.
- Communiceer op open wijze over het gestelde doel. Laat zien wat de gevraagde financiële steun concreet oplevert voor je organisatie, beter nog voor de inwoners van de gemeente Alkmaar die er profijt van hebben. Bijvoorbeeld:
“met een bedrag van € xxxx willen we graag een uitje voor onze vrijwilligers organiseren”
“we willen graag € xxxx ophalen om een nieuwe riksja aan te schaffen, zodat we nog meer mensen in de gemeente Alkmaar kunnen vervoeren”.
“De Dorpskerk verzakt! Met uw steun willen we € xxxx verzamelen om te werken aan funderingsherstel van deze parel in de polder”
- Bedenk welke groep mensen zich betrokken voelt bij je organisatie (doelgroep) en bedenk hoe je hen kunt bereiken met welke boodschap.
- Organiseer van één (of meerdere) goed(e) PR moment(en). Benut je (social) media kanalen. Gebruik je nieuwsbrief om je achterban te informeren over je concrete doel. Vraag hen het bericht door te sturen naar hun contacten/achterban. Je kunt ook aangeven dat je in Lokale Goede Doelen Gids staat. Gebruik hiervoor het Lokale Goede Doelen Gids Alkmaar-logo en het bannertje December Geefmaand
- Sluit aan bij een activiteit uit de Alkmaar-uit-agenda alkmaarprachtstad.nl Check de agenda en stem af met de activiteit waar de voorkeur naar uitgaat, bijvoorbeeld: Alkmaar Light Festival of het Midwinterfestival Graft- De Rijp
- Organiseer een open ochtend/middag/avond, open dag. Nodig een serviceclub zoals Rotary of Lions club uit. Afhankelijk van het type organisatie: rondleiding, lezing, informele ontvangst.
- Schuif aan bij het (wekelijkse) ontbijt van BNI Connect Alkmaar en doe je verhaal.
- Organiseer een bedrijfsbezoek bij het bedrijf waarmee je wilt samenwerken. Het kan de start zijn van een speciale band.
- Nodig een journalist/verslaggever uit bij het evenement/het gesprek/de activiteit. Opdat een en ander met aandacht in de media en op social media begeleid kan worden.